Povinnosti zpracování energetického průkazu (energetického štítku budovy)
Povinnosti zákona mají praktickou platnost od dubna 2013. Od této doby je vlastník budovy, který chce celou nemovitost prodat nebo pronajmout, povinen k této smluvní transakci předložit všem zájemcům PENB a tento též dále přiložit ke smlouvě. Stejné časové povinnosti se týkají též marketingu na letácích nebo na internetu.
Pro prodej ucelené části budovy, ať už se jedná o byt nebo kancelář, je též povinnost zpracování a předkládání PENB. Pro pronájem platí povinnost předkládání Průkazu od roku 2016. Pokud se jedná o sdružení vlastníků jednotek, pak lze formou výjimky prodej provést s přiložením faktur za energie za poslední 3 roky. Toto lze však pouze v případě, že SVJ svým rozhodnutím odmítne na žádost vlastníka zpracovat Průkaz (neboli energetický štítek budovy).
Zároveň nabíhá dle zákona postupná povinnost zpracování Průkazu pro veškeré bytové a administrativní budovy, a to v letech 2015 - 2019 podle energeticky vztažné podlahové plochy (plocha vytápěných nebo chlazených prostor vymezená vnějším lícem stěn).
Pro veřejné budovy (v právním vymezení „orgány veřejné moci“) nabíhá dle zákona rychlá povinnost zpracování Průkazu taktéž dle podlahové plochy. Zároveň je zde povinnost Průkaz vyvěsit na viditelné místo blízko hlavnímu vchodu.
Nový zákon též rozšiřuje povinnosti zpracování průkazu pro rekonstrukce, a to v případě, že se renovuje více jak 25 % plochy obálky budovy. Tedy pokud se zateplují všechny stěny, mění se veškerá okna, musí být Průkaz zpracován. Zpracovaný Průkaz lze po rekonstrukci využít pro účely prodeje a pronájmu.
Tak jako dnes je též nutné zpracovat Průkaz (energetický štítek budovy) v případě, že se jedná o stavbu nové budovy.
Povinnosti pro snižování energetické náročnosti budov
Pro prodej a pronájem nevzniká žádná povinnost jakýchkoliv energetických úprav na budově. Cílem je porovnat budovy mezi sebou.
U rekonstrukcí platí požadavky pouze na renovované prvky, tedy vlastník není nucen k rekonstrukci. Pouze v případě, že se již rozhodl rekonstruovat, musí na tyto části splnit minimální požadavky.
U rekonstrukcí je možné vybrat si mezi třemi možnostmi plnění minimálních požadavků. Na menší renovace bude zřejmě aplikována možnost A, na komplexní renovace naopak jedna z možností B nebo C.
Pro novostavby platí postupný náběh požadavků. Zároveň se jedná o požadavky nejpřísnější. Postupný náběh pro veškeré novostavby probíhá ve třech krocích: duben 2013, dále v roce 2015 přísnějším požadavkem na primární neobnovitelné energie a nakonec postupný náběh pro novostavby s téměř nulovou spotřebou energie opět podle podlahové plochy projektu v letech 2018, 2019, 2020.
Pro novostavby veřejných budov platí, že mají jít příkladem. Proto je do zákona promítnut předsunutý postupný náběh povinnosti stavět budovy s téměř nulovou spotřebou energie, a to mezi lety 2016 - 2018.
Pro novostavby se vždy hodnotí 3 kriteria, která musí být splněna. Jsou to průměrný součinitel prostupu tepla (charakterizuje „zateplení“ budovy), dále dodaná energie (charakterizuje fakturační měření na patě budovy) a primární neobnovitelná energie (zohledňuje míru negativního vlivu provozu budovy na životní prostředí).
Co jsou budovy orgánů veřejné moci?
Orgánem veřejné moci se v zákoně a odvíjejících se požadavcích rozumí takové budovy, kde sídlí nebo jsou podnájmu instituce, které spravují územní celky a to jak na státní úrovni, tak na úrovni krajské, městské a obecní. Dále do tohoto pojmu spadají odborné společnosti zřízené ze zákona, často označované jako komory.
Tytéž povinnosti jako na orgán veřejné moci se taktéž vztahují na subjekty zřízené orgánem veřejné moci. Toto je taktéž široký okruh budov. Klíčem pro rozeznání povinnosti je právní forma příspěvkové organizace. Tyto budovy spadají pod nové povinnosti.